Fünf Fragen an Andrew Baron (Rocketboom)

Letzte Woche war ich auf dem IPTV Outlook 2008 in München. Dort hatte ich die Möglichkeit Andrew Baron, den Produzenten und Erfinder von Rocketboom, kennen zu lernen und ihm ein paar kurze Fragen zu stellen. Das Interview hat einen wissenschaftlichen Hintergrund und soll das Forschungsfeld meiner Magisterarbeit erkunden und Ansätze für die Arbeit liefern.

Fehler im Englischen sind auf eine fehlerhafte Transkription meinerseits zurückzuführen.

Could you give a quick introduction of you and rocketboom?

My name is Andrew Baron and I’m producer and creator of Rocketboom. It’s a three minute daily online news show and we distribute it over online and through other platforms like telephone and IPTV and portabels etc.

Is Rocketboom an example of a new distribution form for television shows?

I think so. It’s a good example of how people who don’t have a professional background in the industry or who don’t have access to the traditional tools are able to create something and distribute it and rival other shows by the amount of audience that we can recieve. And that’s in the amount of excited audience so not just a large audience can be very valuable.

You wrote about it’s not always the goal to sell a company for millions or billions of dollars. Is Rocketboom a new micro-media house, sustaining itself?

What’s realy interesting is that when it’s comes to the business of everything it’s like the great wild west where nobody really has the answer. So there is plenty of exploration to do and there are plenty of options to use from the traditional media and lots of new creative ideas. So with rocketboom we’re always trying new things. We launched just yesterday a new sponsorship model. So this is sort of our solution for now to monetize.

Can you give tips on how traditional media should react?

I would say that the opportunity I think the traditional media is missing right now is that even as they were saying here in this discussion everybody is concerned about making the money. They already have money to invest and so they ought to maybe consider to put some shows out there for free and allow them to get very big on an international level. Much bigger than TV Shows because you have the whole world and then once you have a very very large audience then you can step back and say: Ok now, how do we want to make the money off the large audience? Do we want to do merchandisings, sponsorship, advertising … you know there are so many diffrent ways but it’s very easy with no friction and business to worry about if you just allow it for free and make it very big first so maybe they could try that.

You have your own technology behind rocketboom. You are delivering all videos from your servers. Why?

We maintain control of everything and then it’s up to us to decide where we want to distribute. Of course we really like to distribute everywhere and when it comes down to the very details of how we distribute and what we distribute by having our own servers and our own system we have 100% control and we can always make the change over night or we don’t need to call anybody or do any other business. It’s all ours.

Thank you!

An dieser Stelle hab ich leider das Aufnahmegerät ausgeschalten, so dass die anschließende interessante Unterhaltung nicht mehr mit aufgezeichnet wurde. Aus dem Kopf kann ich mich zumindest an die von Andrew Baron angeführten Gründe für den Erfolg von Rocketboom erinnern.

Zuerst meinte er den richtigen Zeitpunkt mit Rocketboom erwischt zu haben. Des Weiteren waren sein TV-Hintergund und sein technisches Verständnis des Internets und die Verwurzelung in diesem Medium wichtige Faktoren und nicht zuletzt der Luxus sich ein Jahr Vollzeit auf die Sendung konzentrieren zu können ohne sich um Geld Sorgen machen zu müssen.

Produziert werden die einzelnen Episoden zu minimalen Kosten, einzig die laufenden Kosten in Form von den Gehältern für das aus vier Personen bestehende Kernteam von Rocketboom fallen ins Gewicht.

Wie wichtig die technische Seite für Rocketboom ist zeigt sich schon darin, dass bereits jetzt das iPhone unterstütz wird, obwohl das Gerät noch nicht einmal auf dem Markt ist.


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